Hur bra är vår internettjänst?

Vårt måtto är ju att kunna tillhandahålla en bra tjänst till rätt pris, men vad är då en bra tjänst?

Teknik

För oss innebär det bland annat att bygga ett nätverk där våra kunders trafik väljer den snabbaste vägen till den destination som avses. Om du som kund t.ex försöker kontakta en tjänst eller server i Umeå, ska inte trafiken behöva åka ner till Tyskland och sedan tillbaks.

Eller om tjänsten du försöker nå är i USA ska det gå direkt över Atlanten.

Vi har därför en blandning av underleverantörer och partners som är bra på olika saker – vi har t.ex en leverantör som har specialiserat sig på att så snabbt som möjligt skicka trafik till USA och Storbritannien.

Av samma orsak har vi leverantörer som är snabbast på att hantera trafik i Sverige, Norden och ut i Europa.

En bra tjänst innebär även för oss en hög tillgänglighet – alltså att vår utrustning alltid ska vara igång och redo att hantera din trafik.
Vi strävar efter att vår utrustning alltid ska vara uppe, men tyvärr behöver ibland utrustning uppgraderas eller underhållas som då kan innebära en kortare nertid. Dessa arbeten planeras dock alltid nattetid så att våra kunder inte ska märka av detta.

Så här såg vår tillgänglighet ut 2021 för vårt nät:

 

Genomsnittet för helåret 2021 blev 99,85% som till stor del beror på att en av våra servrar startade om i september. Det var inget som påverkade våra kunder, men vi är inte nöjda med detta resultat och kommer arbeta med att förbättra detta under 2022.

 

Människa

Förutom den tekniska kvalitén, anser vi även att den support och hjälp vi ger till våra kunder är minst lika viktig för att tillhandahålla en bra internettjänst. Vi gillar inte robotar och AI utan vi vill att våra kunder ska få en personlig kontakt. Därför tycker vi att det alltid ska vara en person som svarar när man ringer till oss, utan att du som kund ska behöva vänta i långa telefonköer.

Vårt mål är att alltid svara på telefon inom 2 minuter.

Så här såg vår svarstid ut i vår kundtjänst under 2021:

Genomsnittet för helåret 2021 blev 1 min och 41sek.

Då vi hade tre månader där vi inte nådde vårt mål, känner vi att vi ytterligare måste förbättra oss även inom detta område under 2022.