Kom igång med bredband från oss

Hur lång tid tar det innan bredbandet kommer igång?

Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet.

 

Ingår det en router när man beställer bredband?

Nej. Då det är en större fördel för dig som kund att själv få välja vilken slags router du behöver utefter dina behov (t.ex. räckvidd, budget, design, etc.) hänvisar vi alltid till elektronikhandeln för inköp av nätverksutrustning.

 

Behöver jag ett modem för att koppla upp mig?

Det beror på ifall det stadsnät ditt hus är anslutet till kräver det. Vanligast är att all utrustning du behöver finns på plats i ditt hus/lägenhet. Antingen har du ett enkelt nätverksuttag på väggen eller så finns det en så s.k fiberkonverterare eller tjänstefördelare fastmonterad på väggen.

 

Jag har precis beställt. När kommer fakturan?

Första fakturan brukar normalt anlända i början på månaden efter tjänsten aktiverades. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan sträcka sig över en period som är längre än det normala debiteringsintervallet.

 

Kan jag flytta min bredbandstjänst?

Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.

 

Mitt trådlösa nätverk fungerar inte!

Internetbolaget levererar alltid tjänster till bostadsuttaget och tillhandahåller inga trådlösa nätverk. Självfallet fungerar vår uppkoppling även med trådlösa hemnätverk men vi kan aldrig ge support på din router eftersom den tillhör din egen utrustning. Fungerar uppkopplingen i uttaget, men inte via ditt trådlösa nätverk, kan du få hjälp via din routersupport.

 

Uppkopplingen bryts emellanåt

Att uppkopplingen bryts kan bero på flera orsaker. Först bör du utesluta att eventuella radiostörningar stör ditt trådlösa nätverk. Koppla först in din dator till nätverksuttaget i bostaden. Testa därefter att surfa så lång tid som krävs för att du skall märka om det blir någon skillnad (d.v.s. om du t.ex. upplever ett avbrott per timme behöver du testa direktkopplat i cirka två timmar). Om avbrotten då fortsätter är du välkommen att ta kontakt med oss för ytterligare felsökning.

 

Jag kommer inte ut på nätet!

Internetbolaget levererar alltid tjänster till ditt uttag på väggen och det är därför viktigt att du först utesluter problem med egen utrustning. Prova att koppla bort eventuell router och hemnätverk och direktanslut din dator med nätverkskabel till uttaget på väggen. Kvarstår felet fortfarande kan du behöva kontakta oss.

Hur kontrollerar jag vilken IP adress och MAC adress jag har har?

Använd denna guide för att kontrollera din IP- och MAC adress.

 

Varför får jag en privat IP-adress?

Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande. Skulle du trots det ha ett behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt.

 

Får jag en fast eller dynamisk IP adress?

Som privatperson får man en dynamiskt tilldelad IP adress (DHCP). Fasta IP adresser erbjuds enbart med företagstjänster. Ring gärna oss för att få veta mer!

 

Kan jag byta hastighet?

Ja. Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst för att antingen upp- eller nedgradera din tjänst. Det måste finnas en annan hastighet tillgänglig för dig för att du ska kunna byta. Vid uppgradering till högre hastigheter är det viktigt att all hårdvara, både hemma och i stadsnät, har tillräcklig kapacitet för att klara av den. Du ansvarar själv för hårdvaran hemma hos dig men skulle stadsnätet behöva byta ut sin hårdvara så brukar det inte vara några problem. Dock kan det ta några extra arbetsdagar för dig att få din nya hastighet.

Öppettider

 

Helgfria vardagar kl 08:00 – 20:00.
Tel. 08-522 736 61
Hittar du inte svaret på det du söker är du välkommen att kontakta kundtjänst på telefon eller kontakta oss via formuläret.

 

Genom att skicka personlig information om dig vid kontakt med oss, antingen via vårt formulär, email eller telefon godkänner du vår